a Blog Si Topeng Besi: Paksa Perlahankan Suara Orang Membaca Ayat Suci Al-Quran? FATWA SESAT MANA NI??? back to top

Wednesday, August 17, 2011

Paksa Perlahankan Suara Orang Membaca Ayat Suci Al-Quran? FATWA SESAT MANA NI???


Assalamualaikum dan selamat petang. Pada kali ni aku terpanggil untuk mengkritik tentang isu Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) yang melarang penggunaan pembesar suara ketika bacaan Al-Quran pada waktu Subuh sebab dikatakan amalan tu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh menganggu orang lain di dalam dan diluar masjid terutamanya orang yang jenis tido mati tak sedar diri yang confirm tak bangun sembahyang Subuh pagi-pagi tu. ARAHAN YANG TERSANGATLAH BANGANG!!

Cuba tengok kat Penang tu wahai JHEAIPP, kalau pusat hiburan DISKO, hangpa bagi bising POM PANG POM PANG sampai pukul 3 pagi. Ni bacaan Al-Quran 30 minit sebelum azan subuh pun lu mai hingaq-hingaq ke bai? Adakah hiburan dunia bagi hangpa lebih penting daripada akhirat? Ni negara kafir ka negara ISLAM sampai nak buat amalan baik pun kena BOMM!!?? Aku tak puas hati bila keluaq fatwa yang kata bacaan Al-Quran atau zikir-zikir yang kuat boleh mendatangkan riak bagi orang yang membacanya mengikut Hadis Rasulullah S.A.W. Aku rasa laa sapa yang keluaqkan kenyataan ni nampak ja alim tapi otak kosong. Tau keluaq Hadis, tapi tak kaji maksud dulu disebalik ayat-ayat Hadis tersebut. Untuk pengetahuan hangpa semua laa, dalam Islam terdapat 2 Azan Subuh. Azan pertama untuk kejutkan orang ramai supaya bangun untuk tunaikan solat. tetapi tak dipratikkan kat Malaysia ni sebab takut org ramai terkeliru dengan waktu subuh sebenar. So salah ke kalau bacaan Ayat Al-Quran digantikan dengan Azan Subuh pertama untuk gerak orang untuk bangun bersiap-siap untuk solat Subuh? Berdosa ka?? Tak dapat pahala ka? Tu bukan namanya nak riak-riak, BODOH BAHLOL!!


Kalaulah nak gerak orang Islam tapi diharamkan memakai mikrofon, So macamna kita nakbuat? Nak baca kuat-kuat Al-Quran sampai nak pecah anak tekak macam konsert karoke kat tokong tu? Sapa nak tanggung dosa tu pulak? Mufti? JHEAIPP?? Apasal laa benda baik macamni pun depa nak jadikan isu larangan? Ni orang-orang yang diiktiraf ALIM dalam negara ni pun dok kondem-kondem jugak, apa cer? Adakah manusia-manusia yang suka kondem ni memang jenis suka sembahyang Subuh last minit dekat-dekat pukul 8 pagi? Jenis tak suka sembahyang subuh awal-awal takpa lagi, cuma jangan sampai tak sembahyang Subuh langsung sudah! WALLAHUALAM. Sepatutnya hangpa orang-orang alim ni laa yang kena fight untuk menegakkan perkara-perkara baik macam ni. Ni hangpa plak yang kondem! @#$%^TUUUUT!!




Umat Islam dalam negara kita ni sebenarnya terlalu nak jaga perhubungan dengan orang kafir sampai sanggup terlalu nak ikut kemahuan depa. Kita mengaji Al-Quran pagi-pagi buta, depa tak bagi. Depa kata kita kacau depa lena. Sedangkan depa dok melalak karoke musim perayaan,hari-hari minggu sampai dah jadi macam konsert MENTOR kat rumah berhala depa, main mercun tengah-tengah malam sampai jerebu xpa nooo! Ni yang lagi aku sakit hati ni yang puak-puak jenis dok berarak kat tepi-tepi jalanraya sampai sesak lalu lintas menysahkan orang ramai tu dok galas patung-patung berhala tu apa ceritaaa broo?? Hangpa pihak berkuasa negeri tak kata apa plak ye? Tak dak tindakan plak? APASALL??? Awat asal raya cina jaa takpi tangkap mangkuk-mangkukyang dok main mercun tu. Ni hangpa nak jugak tangkap orang Melayu main. Pasai apa tak tangkap, tak dakwa kafir-kafir tu? LU TAKUT SAMA DEPA KA??


Aku bertambah sakit hati lagi bila baca berita yang larangan penggunaan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran mungkin dibincangkan dalam mesyuarat majlis fatwa akan datang bagi membuat keputusan sama ada ianya dijadikan fatwa atau sebaliknya. Fatwa yang dikeluarkan oleh JHEAIPP hari tu takdak sebarang kajian dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pasai larangan tu. Rupa-rupanya larangan yang dikeluarkan oleh JHEAIPP itu adalah perintah daripada PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI. Sapa ketua dia hangpa rasa? Islam ke kafir tahh?? Kalau nak buat larangan baca Al-Quran pakai mikrofon tu takpa, tap hangpa kerajaan negeri Penang pun kena buat plak arahan jangan dok karoke kat tokong malam-malam. GANGGU FEEL WEI ORANG NAK MANJA-MANJA DENGAN BINI!!


FINALLY, kalo korang rajin-rajin, bagi laa pandangan atau ketakpuasan hati hangpa kat ruangan komen kat bawah tu. Kalo tak kena pandangan, ada point untuk aku bantai, AKU BANTAI!! Hahahar! Siap laa korang! Tapi kalo korang rasa aku betul, sila-silalah sebarkan segala pandangan-pandangan aku dalam blog ni kat orang lain. Nak copy-paste ponn boolehhh. Jangan risau. Takde COVER CHARGE. Aku mengkritik dengan cara KASAR untuk kebaikan Umat-umat Islam dan Orang- Orang Melayu kat negara ni. Bagi bukak sikit minda yang tertutup tu yang selalu buat pandai tafsir Hadis dan Hukum-hukum Dalam Al-Quran untuk kepentingan diri sendiri. BYE!







5 comments:

ıʇɐʎɐpıɥ lnɹnu said...

cuba BUKAK sedikit MINDA untuk kaji kenapa PERLIS dah lama buat larangan guna mikrofon untuk bacaan Quran sebelum kondem =.="
haish....fatwa itu dikeluarkan majlis fatwa kebangsaan la.siapa kita nak condemn what muftis have said.agama pun tak sampai setitis air di lautan.selidik sebelum kate.i had gone mad too..tmbh2 dok kt penang,but then..lepas tahu reason dia.fine.yg penting selidik :)
peace..no war :)

Si Topeng Besi said...

ıʇɐʎɐpıɥ lnɹnu: sori ye cik, aku xbuat kenyataan ikut ske ati aku je. ko kna bca dan fahami suma yg aku tulis. fhamkan dan jgn bca smbil lalu je. ok, mnjwb keterangan ko tu,kalo ye pn fatwa tu dibuat ikt fatwa kebangsaan ke, ikt mufti ke aku tak peduli. even sikit pn aku masih tau hukum agama. mn salah dan mana betul. Ada hadis yang menyebut pada satu malam sahabat nabi Muhammad S.A.W tgh sembahyang, beliau memperlahankan suaranya. Nabi tanya pasaipa. Abu Bakar jwb sbb takmau ganggu org yg ngh tdo tu terjaga. ko tau Nabi ckp apa? "Wahai Abu Bakar, kuatkan bacaanmu supaya org yg tdo tu bgn dan beribadat jugak". So, ko rasa mn yg penting sis?pagi2 buta buat taik mata ka atau bgn bt ibadat?
peace.. no war jugak :)

Bie said...

nice entri....setuju sangat entri awak buat!!
benda2 baik ditegah dok kata bising bagai tapi bila dok bekaroake melalak sampai ke pagi tak plak kata bising....

gamep01nt said...

ni penang tak lama lagi jadik singapore la ni. bodoh punya menteri semua tak buat ape2

Pencacai Alim said...

Rasulullah SAW pernah melarang orang membaca al-Quran secara kuat dalam masjid kerana boleh mengganggu jemaah lain.

http://penadigital.com/beritasemasa/tok-guru-nik-aziz-larangan-bacaan-quran-guna-pembesar-suara/

Post a Comment